Dret comparat Legislació internacional Uruguai. Dret d’accés a la informació pública(en castellà) Canadà. Llei d’accés a la informació (en anglès, en francès) Estats Units d’Amèrica. Llei d’accés a la informació (en anglès) Xile. Llei de transparència de la funció pública i d’accés a la informació de l’administració de l’Estat (en castellà) Brasil. Llei d’accés a la informació pública (en portuguès) Regne Unit. Llei d’accés a la informació (en anglès) Alemanya. Llei de transparència d’Hamburg (en alemany) Estònia. Llei d’informació pública (en anglès) Finlàndia. Llei d’obertura de les activitats governamentals (en anglès) França. Llei de mesures de millora de les relacions entre l’administració i el públic i diverses disposicions d’ordre administratiu, social i fiscal (en francès) Parlament Europeu. Reglament 1049/2001 relatiu a l’accés del públic als documents del Parlament Europeu, el Consell i la Comissió (en castellà) Comissió Europea. Informe sobre l’aplicació dels principis del reglament 1049/2001 (en castellà) Parlament Europeu i Consell. Directiva 2019/1024, de 20 de juny, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic (en castellà) Consell d’Europa. Conveni d’accés als documents públics (en castellà) Legislació a Espanya Comunitat Autònoma de La Rioja. Llei 3/2014, d’11 de setembre, de transparència i bon govern de La Rioja Comunitat Autònoma d’Andalusia. Llei 1/2014, de 24 de juny, de transparència pública d’Andalusia Comunitat Autònoma d’Extremadura. Llei 4/2013, de 21 de maig, de govern obert d’Extremadura Comunitat Foral de Navarra. Llei foral 05/2018, de 17 de maig, de la transparència, accés a la informació pública i bon govern Comunitat Autònoma de Canàries. Llei 12/2014, de 26 de desembre, de transparència i d’accés a la informació pública Comunitat Autònoma de la Regió de Múrcia. Llei 12/2014, de 16 de desembre, de transparència i participació ciutadana Comunitat Autònoma de Galícia. Llei 1/2016, de 18 de gener, de transparència i bon govern Comunitat Autònoma del Principat d'Astúries. Llei 8/2018, de 14 de setembre, de Transparència, Bon Govern i Grups d'Interès Comunitat Autònoma de Cantàbria. Llei 1/2018, de 21 de març, de Transparència de l'Activitat Pública Comunitat Autònoma d'Aragó. Llei 8/2015, de 25 de març, de Transparència de l'Activitat Pública i Participació Ciutadana d'Aragó Comunitat de Castella i Lleó. Llei 3/2015, de 4 de març, de Transparència i Participació Ciutadana de Castella i Lleó Comunitat de Madrid. Llei 10/2019, de 10 d'abril, de Transparència i de Participació de la Comunitat de Madrid Comunitat Autònoma de Castella-la Manxa. Llei 4/2016, de 15 de desembre, de Transparència i Bon Govern de Castella-la Manxa Comunitat Valenciana. Llei 2/2015, de 2 d'abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears Comunitat Autònoma del País Basc. En tramitació al Parlament Jurisprudència Sentència del Tribunal de Justícia de 22 de març de 2011, Access Info Europe vs. el Consell de la Unió Europea En aquest cas, l’associació Access Info Europe va sol·licitar al Consell de la Unió Europea accés a una informació en relació amb la proposta d’esmenes o noves redaccions per diversos Estats membres al reglament del Parlament i del Consell relatiu a l’accés del públic als documents del Parlament, del Consell i de la Comissió. El Consell va concedir un accés parcial al document sol·licitat incloent les propostes però sense permetre identificar l’Estat membre que havia formulat la proposta concreta, ja que considerava que divulgar-ho podia perjudicar greument el procés de presa de decisions (fonamentat en l’art. 4, ap. 3, par.1 del Reglament núm.1049/2001). El Tribunal destaca que el Reglament té com a objecte garantir l’accés més complet possible als documents i encara més quan una institució actua en la seva capacitat legislativa. El Tribunal arriba a la conclusió que, en un sistema basat en el principi de legitimitat democràtica, el Consell no demostra suficientment, fàcticament ni jurídicament, que la divulgació de la informació relativa a la identitat dels autors de les propostes perjudiqui greument el procediment legislatiu ni la necessitat de preservar la identitat de les delegacions o autors. Sentència del Tribunal de Justícia d’1 de juliol de 2008, Maurizio Turco vs. el Consell de la Unió Europea El Sr. Turco va sol·licitar al Consell accedir als documents mencionats a l’ordre del dia de la reunió del Consell «Justícia i assumptes d’Interior», entre els quals figurava un dictamen del seu servei jurídic relatiu a una proposta de directiva del Consell per la qual s’establien normes mínimes relatives a la recepció dels sol·licitants d’asil als Estats membres. El Consell va denegar la sol·licitud fonamentant-se en el fet que, d’una banda, la divulgació de l’assessorament jurídic podia donar lloc a dubtar de la legalitat de l’acte legislatiu, i de l’altra, que dita divulgació sistemàtica podia comprometre la independència del seu servei jurídic. El Tribunal de Primera Instància va denegar el recurs de l’interessat, donant la raó al Consell en la seva interpretació de l’excepció a l’accés (art. 4, ap. 2, del Reglament núm. 1049/2001). Per contra, el Tribunal de Justícia interpreta l’excepció de l’art. 4 en el sentit segons el qual el seu objecte és protegir l’interès que té una institució a sol·licitar assessorament jurídic i rebre dictàmens sincers, objectius i complerts. I davant els dubtes de legalitat, el Tribunal assenyala que és precisament la transparència el que contribueix a conferir més legitimitat a les institucions als ulls dels ciutadans europeus. El Tribunal estableix que la invocació general i abstracta no és suficient i no pot servir de base per denegar la divulgació dels esmentats dictàmens. Sentència del Tribunal Interamericà de Drets Humans de 19 de setembre de 2006, Claude Reyes i altres vs. Xile Els actors van sol·licitar informació relativa a un projecte de desforestació que anava a dur a terme el govern xilè que podia ser perjudicial per al medi ambient i impedir el desenvolupament sostenible de Xile, sol·licitud que va ser denegada sense justificació, segons els demandants. La sentència declara que no cal exigir al sol·licitant d’informació que acrediti una afectació directa o interès específic i que és necessari per garantir la protecció al dret d’accés a la informació un procediment administratiu adequat per a la tramitació i resolució de sol·licituds d’informació, que fixi terminis per resoldre i entregar la informació. Sentència del Tribunal de Primera Instància de 13 d’abril de 2005, l’Associació d’Informació al Consumidor vs. la Comissió Europea La demandant, una associació d’informació als consumidors, va sol·licitar a la Comissió Europea una autorització per consultar l’expedient administratiu d’una decisió que considerava determinant a l’hora de defensar els interessos dels consumidors. A la sentència s’analitza si de la totalitat de documents que se sol·liciten cal valorar de forma concreta i individual l’aplicabilitat de les excepcions al dret d’accés en relació amb cadascun dels documents, per tal de destriar a quina informació es dona accés i a quina no. Sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans de 19 d’octubre de 2005, Roche vs. el Regne Unit En aquest cas, el demandant al·legava patir una malaltia com a conseqüència de la seva exposició a productes químics durant les proves dutes a terme a Porton Down. El tribunal va determinar que hi havia una obligació positiva d’aportar un procediment accessible i efectiu que permetés als demandants accedir a tota la informació «rellevant i apropiada». Sentència del Tribunal de Justícia de 6 de desembre de 2001, Heidi Hautala vs. el Consell de la Unió Europea Aquesta sentència resol un recurs de cassació presentat pel Consell de la Unió contra la Sentència del Tribunal de Primera Instància de les Comunitats Europees pel qual s’anul·lava una decisió del Consell de denegació d’accés a la Sra. Heidi Hautala a un informe d’un grup de treball. El Tribunal de Justícia confirma la sentència de Primera Instància, en el sentit que el Consell no ha al·legat cap motiu per justificar que una institució pugui mantenir el secret dels elements d’informació continguts en un document que no estigui emparat per les excepcions de l’art. 4, ap. 1, de la Decisió 93/731. Sentència del Tribunal de Primera Instància de 10 d’octubre de 2001, British American Tobacco International vs. la Comissió de les Comunitats Europees En aquest cas, la demandant va voler tenir accés a les actes d’una reunió sobre impostos especials, accés que va ser denegat per la Comissió perquè considerava que la divulgació de documents controvertits podia suposar un perjudici a la protecció de la confidencialitat sol·licitada per les persones jurídiques que havien proporcionat la informació. En aquesta sentència, el Tribunal reitera la seva jurisprudència sobre la interpretació restrictiva que cal dur a terme de les excepcions recollides a la Decisió 94/90, que han de ser interpretades i aplicades de forma estricta. La sentència entra a valorar el moment en què es va presentar la sol·licitud i si en aquell moment es podia produir un perjudici als actors participants en la reunió que van donar els seus punts de vista. Sentència del Tribunal de Justícia de 30 d’abril de 1996, Regne dels Països Baixos vs. el Consell de la Unió Europea Aquesta sentència resol un recurs d’anul·lació promogut pels Països Baixos juntament amb el Parlament Europeu contra el Consell de la Unió Europea. El recurs d’anul·lació era en relació amb la Decisió 93/73/CE del Consell, de 20 de desembre de 1993, relativa a l’accés als documents del Consell i altra normativa d’accés a la informació. Com que el legislador comunitari encara no havia adoptat una normativa general sobre el dret d’accés del públic als documents que estaven en poder de les institucions comunitàries, aquestes institucions havien d’adoptar mesures que tinguessin per objecte la tramitació d’aquestes sol·licituds en virtut de les seves facultats d’organització interna, encara que tinguessin efectes erga omnes. Sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans de 19 de febrer de 1998, Guerra i altres vs. Itàlia En aquest cas els demandants van sol·licitar informació a les autoritats sobre els riscos per a la salut i el benestar resultants de la contaminació ambiental i es va condemnar Itàlia per no informar sobre factors de risc i sobre com actuar en cas d’un accident químic en una fàbrica situada a la regió dels demandants. Sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans de 7 de Juliol de 1989, Gaskin vs. el Regne Unit Cas en què un ciutadà britànic va sol·licitar l’accés a arxius que contenien informació que les autoritats qualificaven de «confidencial» en relació amb les famílies d’acollida amb les quals havia conviscut i de les quals havia rebut maltractaments. El Tribunal considera que les persones en la situació del demandant tenen un interès vital, protegit per la Convenció, a rebre la informació necessària per conèixer i entendre la seva infantesa i el seu desenvolupament inicial i que el procediment en el cas concret per garantir aquest accés a la informació al Regne Unit era deficient.