Cultura de la integritat: el paper de l'educació

Campanya “Per la integritat en l'esport”

La campanya "Per la integritat en l'esport" neix a partir de l’aposta d’Antifrau per incidir en l’educació dels joves sobre el valor de la integritat. En aquest sentit es planteja una acció de sensibilització sobre ètica i esport, a partir d’un vídeo i d’una guia que fomenta la reflexió i el debat, dirigida als joves, i que és extensible a qualsevol àmbit, més enllà de l’esport.

 

Per la integritat en l’esport pivota sobre dos pilars fonamentals:

per integritat esport

Objectius de la campanya

Després de la projecció del vídeo i del posterior debat originat a partir de la guia, es pretén treballar sobre els següents objectius:

  1. Reflexionar sobre com les pròpies decisions poden afectar altres persones
  2. Sensibilitzar sobre la necessitat de respectar els principis i valors, prenent consciència que no tot s’hi val per a guanyar
  3. Fer extensible la reflexió a altres àmbits del dia a dia més enllà de l’esport
  4. Reforçar els coneixements, habilitats i comportaments dels joves que potenciaran la integritat dins la societat
  5. Crear consciència sobre la necessitat de fomentar una cultura de la integritat

Contingut de la campanya

Vídeo:

campanya integritat esportSom a finals de temporada, a l’últim partit. L’equip protagonista del vídeo necessita guanyar per pujar de categoria. Ara bé, dependrà del resultat d’un tercer partit, que juguen immediatament després del partit de l’equip protagonista, per poder-ho fer ...

Guia per treballar el vídeo:

  1. Què ha passat? Grau de satisfacció o frustració dels jugadors.
  2. Com creus que se senten davant aquesta situació?
  3. Perquè creus que han sortit a empatar els equips de l’altre partit? Et sentiries còmode formant part de l’equip que surt a empatar?
  4. Tot s’hi val per guanyar, fins i tot “saltar-se” les normes en el teu profit o d’algú altre?
  5. Si la resta de l’equip està disposat a jugar brut i tu no, què faries?
  6. Cal esperar una actitud diferent, més íntegra, d’entrenadors, àrbitres i capitans? Tu com esperes ser com a entrenador, treballador, polític, empresari o la feina que sigui?
  7. Pots pensar en situacions semblants, fora dels esports, en el teu dia a dia? Has viscut alguna situació similar en el treball en grup, per exemple? És a dir, hi ha una actuació que repercuteix negativament en terceres persones: què faries, què has fet?
  8. T’havies plantejat mai que, tot i fer les coses ben fetes, pots sortir perjudicat per l'actuació d’algú altre, d’una tercera persona?

Guia per fomentar la reflexió i el debat a l’aula

Presentació de la campanya

presentacio campanya integritat esportL’Institut Montserrat de Barcelona va acollir el 19 d’abril de 2018 la presentació de la campanya "Per la integritat en l’esport". L’Oficina Antifrau i el Departament d’Ensenyament van presentar conjuntament l’acte davant d’una seixantena d’alumnes de 4t d’ESO del propi centre.

A continuació es pot veure la repercussió que va tenir als mitjans de comunicació:

Notícia al Telenotícies cap de setmana vespre de Televisió de Catalunya (06/05/2018)

Antifrau presenta la campanya “Per la integritat en l’esport” amb l’objectiu de fomentar els valors del joc net entre els joves

Vídeo de la presentació de la campanya

Convocatòria de premsa per la presentació de la campanya

La campanya en xifres

xifres campanya integritat esport planta cara joc brut

Programa “Jo, sí; educació per a la integritat”

Jo; sí, educació per a la integritat

jo si miniaturaLa finalitat d’aquest projecte era contribuir a l’educació dels joves en tot allò que fa referència a la integritat personal i a la coherència en les conductes individuals amb l’objectiu últim d’establir una cultura de l’honestedat, de la transparència i de la defensa del bé comú. També, i com a conseqüència, la dignificació del treball públic i de la política.

 

Centres que han participat en el projecte

 

Evolució del projecte

Percepció de la corrupció

Un dels principals problemes per mesurar la corrupció és la dificultat de comptar amb dades fiables sobre els casos existents, en bona part per la heterogeneïtat de les eines de mesura, que difereixen considerablement en el seu abast, metodologia i objecte. Per aquest motiu resulta molt útil disposar d’indicadors sobre la percepció de la ciutadania i la seva evolució. Per la seva banda, la informació sobre les actituds socials al voltant d’aquest fenomen ens il·lustra sobre els graus de tolerància i acceptació de les conductes contràries a la integritat. Aquest coneixement serveix per definir polítiques anticorrupció eficaces i accions orientades als canvis culturals que les han d’acompanyar.

L’Oficina Antifrau va fer el seu primer estudi monogràfic, d’abast català, l’any 2010. Els baròmetres dels anys 2012 i 2014 van mantenir la sèrie sobre percepció, la qual cosa ens permet una anàlisi comparada i evolutiva, mentre que en cadascun dels estudis s’aborden temes específics de caràcter transversal, com ara la transparència o els conflictes d’interès.

twitter home linkedin home youtube home