Obertes les inscripcions per a la sessió ‘Integritat i defensa: riscos ètics en temps de rearmament europeu’
En el marc del cicle de converses sobre integritat i actualitat, l’Oficina Antifrau organitza una nova sessió web centrada en els riscos ètics derivats de l’augment de la despesa militar a Europa
25 de setembre de 2025. L’Oficina Antifrau de Catalunya organitza el pròxim 30 de setembre, de 9.30 a 11 h, un seminari web dedicat a analitzar els reptes ètics i els riscos per a la integritat pública en un context d’increment de la despesa en seguretat i defensa a escala mundial. Amb aquesta segona sessió, Antifrau continua amb el Cicle de converses sobre integritat i actualitat impulsat per la seva Comissió Assessora en Ètica (CAE).
La jornada parteix del context d’escalada bèl·lica i dels esforços i sacrificis per a la defensa, en nom de la seguretat.
Té en compte dues fites recents de la Unió Europea: el Llibre blanc per a la Defensa Europea: Preparació 2030 i el pla ReArm Europe. Ambdues aposten per un increment significatiu de la inversió militar mitjançant instruments financers específics per als estats membres.
Aquest escenari planteja qüestions clau sobre: la transparència (en la contractació pública, l’execució pressupostària, la traçabilitat financera...) i l’accés a la informació en matèries sensibles; el retiment de comptes —en el benentès que la transparència no és una finalitat només al servei del dret a saber, sinó un eina per a l’escrutini públic— i el control (social, parlamentari, judicial, periodístic); la possibilitat d’influències indegudes; i la protecció de les persones que alerten d’amenaces per a l’interès públic en aquest àmbit.
La conversa abordarà, entre d’altres, la problemàtica del seguiment dels contractes, la desviació pressupostària, l’ús del secret oficial com a límit per a l’escrutini públic o les represàlies contra qui denuncia la corrupció i altres abusos.
La sessió serà conduïda per Lara Baena, presidenta de la CAE i consultora de Prevenció d’Antifrau i Lourdes Parramon, cap de Relacions institucionals, i comptarà amb la participació de:
- —Francesc Cardona, expert en integritat i defensa, assessor del Ministeri de Defensa de Noruega, exadministrador principal de la OCDE en matèria d’integritat i membre extern de la Comissió Assessora d’Ètica d’Antifrau.
- —Tica Font, presidenta del Centre Delàs d’Estudis per la Pau, experta en economia de defensa, comerç d’armes i pressupostos militars, i activista per la pau.
Amb aquesta conversa, l’Oficina Antifrau vol contribuir al debat públic sobre la integritat en la gestió dels recursos públics en sectors especialment sensibles, i promoure una reflexió crítica sobre els equilibris necessaris entre integritat, seguretat, i drets fonamentals.
Ja us podeu inscriure