El cinefòrum “Corrupció de pel·lícula. Una retrospectiva al cinema espanyol” s'endinsa en el rerefons del poder amb la projecció d'El hombre de las mil caras

El Palau Macaya acull el cicle de projeccions i debats “Corrupció de pel·lícula. Una retrospectiva al cinema espanyol”, un cinefòrum amb l’objectiu de fer un repàs retrospectiu al fenomen de la corrupció

El cicle, organitzat per l’Oficina Antifrau de Catalunya, comptarà amb la projecció de tres pel·lícules i un col·loqui posterior dirigit per un expert en el contingut i un altre en l’art del cinema

Col·loqui amb Júlia Miralles i David Vidal, modera Manel Díaz
Col·loqui amb Júlia Miralles i David Vidal, modera Manel Díaz

Avui s’ha celebrat la segona sessió del cinefòrum "Corrupció de pel·lícula. Una retrospectiva al cinema espanyol", organitzat per l’Oficina Antifrau de Catalunya al Palau Macaya de l’Obra Social ”la Caixa”, amb la projecció d'El hombre de las mil caras (2016) d'Alberto Rodríguez. La història real narra les peripècies de l’agent secret Francisco Paesa (Eduard Fernández), implicat des de l’operació SOKOA contra ETA fins als casos d’extorsió en plena crisi dels GAL o la imbricada fugida de Luis Roldán, ex director general de la Guàrdia Civil.

Després de la pel·lícula ha tingut lloc un col·loqui entre Júlia Miralles, professora associada de polítiques públiques de la UAB, i David Vidal, periodista i guionista (Premi Gaudí), comissari de l’exposició "Corrupció! La revolta ètica", actualment en exhibició al Palau Robert. L'encarregat de dinamitzar-lo ha estat el director d’Anàlisi i Investigacions de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Manel Díaz, i s'ha parlat del rerefons del poder, les anomenades clavegueres, que actuen a l’ombra dels poders legítims. També s'han tractat les seves connexions amb la corrupció institucional de la mà de personatges extrems que ens situen davant contradiccions estructurals.

Aquest cicle vol fer un repàs retrospectiu al fenomen de la corrupció. Comença a les acaballes del franquisme, amb La escopeta nacional, un vodevil clàssic. Continua amb la pel·lícula que s'ha projectat avui, que mostra una radiografia de com actuen els poders a l’ombra i les seves connexions allargades durant els anys vuitanta i noranta. I acaba en plena actualitat amb El Reino, una mirada crua a la maquinària fosca dels partits polítics, pilars del sistema d’integritat, en la democràcia espanyola. És una oportunitat de reflexió aprofitant l’espai suggeridor del cinema i el seu poder inspirador.

El passat 15 de novembre es va projectar La escopeta nacional de Luis Garcia Berlanga de 1978, on el director retrata, amb humor càustic, els puntals d’un règim que s’ensorra. El col·loqui després de la pel·lícula va ser a càrrec de Gemma Rubí, historiadora, experta en corrupció política i caciquisme a l’Espanya contemporània, i Octavi Martí, periodista, crític, realitzador i programador de cinema, i director adjunt de la Filmoteca de Catalunya. L’encarregada de dinamitzar-lo va ser Lourdes Parramon, cap d’Àrea de Relacions Institucionals, Visibilitat i Participació de l’Oficina Antifrau de Catalunya.

Següents sessions

Divendres 29 de novembre de 2019, a les 18h

El Reino de Rodrigo Sorogoyen. 2019. 2h 12 minuts. 7 premis Goya. Repartiment: Antonio de la Torre, Josep Maria Pou, Nacho Fresneda, Ana Wagener, Mónica López, Bárbara Lennie, Luis Zahera, Francisco Reyes II, María de Nati, Paco Revilla, Sonia Almarcha, David Lorente, Andrés Lima, Óscar de la Fuente, Laia Manzanares, Max Marieges.

Sinopsi

La trama relata la caiguda en desgràcia d’un alt càrrec autonòmic (Antonio de la Torre), traït pels amics i companys d’un partit corrupte. Una mostra de com els reis cauen, però els regnes perduren, en un sistema corcat.

Col·loqui a càrrec de:

Jordi Muñoz, politòleg expert en comportament polític, autor de La construcción política de la identidad española. ¿Del nacionalcatolicismo al patriotismo democrático?. Anna Petrus, cineasta en el camp del cinema documental, experimental i de ficció (seleccionada i premiada a Canes, Sitges, Gijón i Mont-real), crítica de cinema. Dinamitza: Joan Xirau, director adjunt de l’Oficina Antifrau de Catalunya.

El cicle es tanca amb una mirada al sistema de partits, a les seves antenes en diversos poders i institucions i a les arrels profundes d’un sistema que es mou, en ocasions, amb unes dinàmiques depredadores. També veurem quins correctius tenim en democràcia per equilibrar estabilitat i governabilitat, que demanen partits forts, amb representativitat, que demana democràcia interna i contrapesos efectius.