Les fundacions i associacions estan obligades a disposar de sistemes interns d’informació?

L’article 10.1. b) de la Llei 2/2023, estableix que són subjectes obligats les persones jurídiques del sector privat que entrin en l’àmbit d’aplicació dels actes de la Unió Europea en matèria de serveis, productes i mercats financers, prevenció del blanqueig de capitals o del finançament del terrorisme a què es refereixen les parts I.B i II de l’annex de la Directiva (UE)2019/1937. Aquestes persones jurídiques han de disposar d’un sistema intern d’informació d’acord amb el que disposi la seva normativa específica i amb independència del nombre de treballadors. En aquests casos, la Llei 2/2023 actua amb caràcter supletori.

D’acord amb la Llei 10/2010, de 28 d’abril, de prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, les Fundacions i Associacions són subjectes obligats, però sotmesos al règim simplificat que estableix aquesta Llei en l’art. 39 i el Reglament de la Llei 10/2010 en l’art. 42. D’aquests articles no es dedueix que les fundacions i associacions hagin de disposar dels procediments interns de comunicació de potencials incompliments previstos en l’art. 26 i 26 bis de la Llei 10/2010. Per tant, si la normativa específica no estableix l’obligació, per a aquests subjectes obligats, de disposar de sistemes interns d’informació, caldrà aplicar supletòriament el que preveu l’art. 10.1 a) amb caràcter general per a qualsevol persona jurídica. En conseqüència, les associacions i fundacions que no estiguin obligades a disposar dels procediments interns previstos a la Llei 10/2010 per a la comunicació de possibles incompliments però que tinguin contractats més de 50 treballadors, hauran de disposar dels sistemes interns d’informació en els termes previstos a la Llei 2/2023.