Antifrau posa en marxa DialÈtic, un nou servei que ofereix als servidors públics un espai de reflexió i sensibilització en matèria d’ètica

En el marc de la jornada de presentació, que s’ha fet a la seu de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, el director d’Antifrau ha asseverat que “a la nostra societat hi ha un canvi cap al foment de l'ètica i amb DialÈtic l'hem aplicat a la funció pública”

Durant la sessió, s’ha donat a conèixer aquest nou espai i s’ha debatut sobre ètica professional pública de la mà del filòsof Txetxu Ausín que ha dit que espais com DialÈtic “són necessaris perquè la gent comparteixi coneixement i generi intel·ligència col·lectiva”

Miguel Ángel Gimeno i Ismael Peña-López durant la presentació de la jornada
Miguel Ángel Gimeno i Ismael Peña-López durant la presentació de la jornada

25 d’octubre de 2022. L’Oficina Antifrau de Catalunya ha presentat DialÈtic, un nou servei que ofereix als servidors públics un espai de reflexió i sensibilització en matèria d’ètica aplicada a la gestió pública. La jornada s’ha celebrat avui a la seu de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), entitat que ha coorganitzat l’acte de presentació de DialÈtic. Més de 450 persones s’han inscrit a la sessió, una seixantena en modalitat presencial i prop de 400 persones en línia.

La jornada s’ha iniciat amb la benvinguda del director de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Miguel Ángel Gimeno, i del director de l’EAPC, Ismael Peña-López, que durant la seva intervenció ha assenyalat que "estem passant un mal moment de destrucció institucional", per aquest motiu ha celebrat que "hi hagi iniciatives com DialÈtic". En el seu torn de paraula, Gimeno ha destacat que “Antifrau ha fet un gran esforç per avançar en la prevenció perquè qualsevol actuació administrativa comporta un risc. Darrera de qualsevol decisió hi ha una persona, i en matèria de prevenció ens calia anar més enllà, fins l'àmbit ètic. Des de l'Oficina hem d'ajudar als i les servidores públics i per això hem creat DialÈtic. L’eina està aquí per a utilitzar-la”.

Txetxu Ausín durant la seva ponència

Tot seguit, el filòsof i president del Comitè d’Ètica del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Txetxu Ausín, ha pronunciat la ponència «Deliberar per a aprendre i millorar: parlem d’ètica als serveis públics». Ausín ha dit que “cal parlar de com fer ètica des del servei públic. L'ètica és una pràctica, una experiència, i DialÈtic operativitza aquest procés. La deliberació té un caràcter transformador. Deliberar és ponderar, establir una balança davant situacions de dubte o controvèrsia. El resultat final no cal que sigui un raonament tancat”. El filòsof ha destacat que “com en les comunitats de pràctica, on un grup de persones es reuneix voluntàriament per compartir experiències, DialÈtic esdevé subjecte col·lectiu i genera intel·ligència col·lectiva”.

Òscar Roca i Anabel Calvo presenten DialÈtic

La presentació de l’espai DialÈtic, que inclou un servei de consulta, continguts especialitzats, càpsules autoformatives i de sensibilització, exemples de dilemes ètics i altres continguts, ha anat a càrrec del director de Prevenció de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Òscar Roca, i de la tècnica de Prevenció d’Antifrau, Anabel Calvo. Roca ha dit que “es demana al servidor públic que sigui eficient, transparent, que reti comptes, respecti el conjunt de normes que regeixen la seva feina, però no tot s’acaba amb la cultura de la norma, per això hem creat DialÈtic. Un espai on mai es farà un judici de valor perquè qui pren la decisió és el propi usuari”. Al seu torn, Calvo ha remarcat que DialÈtic “és un espai destinat a l'individu. S'ha de normalitzar el fet de dubtar. S'ha de veure l'ètica des d'una visió positiva i preventiva, i actuar just en el moment que se’ns planteja un dubte”.

D'esq. a dta.: Marta Neila, Jordi Tres, Begoña Ballvé i Carles Anson

Acte seguit, ha tingut lloc la taula rodona «De la reflexió individual a l’enfortiment de la integritat de les organitzacions» amb representants de tres de les institucions que han participat a la prova pilot de DialÈtic: Marta Neila, de la Fundació Autònoma Solidària; Carles Anson, de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú; i Begoña Ballvé, de l’Ajuntament de Mollet. Neila ha dit que “si bé ja disposem de codis ètics i de conducta, DialÈtic és un recurs interessant perquè defineix conceptes, és divulgatiu, i arriba a tothom reforçant l’aprenentatge a nivell individual”. Al seu torn, Anson ha destacat que “DialÈtic ha ajudat a sumar esforços als servidors públics de l'ajuntament, en el qual més de cent persones van participar a la prova pilot. Arriba en el moment ideal". Per acabar, Ballvé ha dit que “és molt important poder deliberar sobre ètica pública dins les institucions per promoure la integritat pública. DialÈtic ens aporta coneixement i experiència, ens obre la mirada”. Ha moderat la taula el cap de l’Àrea de Formació de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Jordi Tres.

El director de Prevenció de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Òscar Roca, ha clos l’acte i ha asseverat que “l'ètica pública és un motor de canvi i les persones són l'element nuclear dels serveis públics. DialÈtic fa una modesta aportació en aquesta línia de treball, feu-ne us i us carregareu de raons".

DialÈtic es posa en marxa després d'un treball de conceptualització i preparació dels continguts i recursos, i d'una prova pilot amb diverses institucions públiques. El servei complementa l’assessorament fins ara disponible a Antifrau i pretén contribuir a l’impuls de la confiança ciutadana a partir de l'enfortiment de la cultura ètica organitzativa de les institucions públiques.

DialÈtic inclou un canal de consulta on es poden adreçar aquells dubtes o dilemes ètics que sorgeixen en el dia a dia de l’activitat professional que, si no es gestionen adequadament, poden arribar a posar en risc la integritat institucional. Així mateix, ofereix continguts especialitzats, càpsules autoformatives i de sensibilització, exemples de dilemes ètics i altres continguts relacionats amb l’ètica i la integritat públiques.