11/03/2019
presentacio financament public mitjans comunicacio catalunya

D'esq. a dta.: Moreno, Gimeno i Corcoy durant la

presentació. Foto: Antifrau

  • El director de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Miguel Ángel Gimeno, ha destacat, en el decurs de la presentació, que el finançament que reben els mitjans de comunicació per part de les institucions públiques ha d’ajustar-se a l’equació de màxima transparència i mínima discrecionalitat

El Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB ha presentat aquesta tarda la recerca “El finançament públic dels mitjans de comunicació a Catalunya” a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya, un estudi que ha rebut el suport de l’Oficina Antifrau de Catalunya.

El director de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Miguel Ángel Gimeno, en el decurs de la presentació, ha destacat el paper dels mitjans de comunicació en la formació de la opinió pública i en el comportament social, així com en la denúncia i la investigació de casos de corrupció. El director d’Antifrau ha asseverat que és imprescindible disposar d’una informació objectiva, plural i de qualitat.

En aquest sentit, el director d’Antifrau ha recordat que la ciutadania catalana qüestiona l’objectivitat dels mitjans, segons es desprèn de les dades del baròmetre 2018 de l’Oficina Antifrau. “El 66,2% dels enquestats considera que la informació que ofereixen els mitjans de comunicació sobre els casos de corrupció és poc o gens objectiva, apreciació molt per sobre de la dominant el 2014, un 58’3%, i només lleugerament inferior a l’enregistrada en el baròmetre de 2016 quan es va arribar a un 69’5%”, ha manifestat Gimeno.

Per tal de corregir aquesta percepció que té la ciutadania, ha dit que “el finançament que reben els mitjans de comunicació per part de les institucions públiques, ja sigui per la via de l’atorgament de subvencions directes, la inserció de publicitat institucional o les subscripcions per part dels organismes públics, ha d’ajustar-se a l’equació de màxima transparència i mínima discrecionalitat”.

Durant l’acte, també han intervingut la directora del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la ciutadania Plural, Amparo Moreno, i la investigadora de la UAB Marta Corcoy que ha presentat els resultats de la recerca.

L’estudi, entre d’altres conclusions, constata la mala salut financera dels mitjans de comunicació analitzats ja que la majoria presenten un percentatge de deute total superior al 50%. També constata l’elevat finançament públic que els mitjans reben, ja sigui en forma de publicitat institucional, subvencions, subscripcions o contractes.

D’altra banda, la recerca també destaca el baix nivell de transparència de les institucions públiques. Aquest fet, segons les conclusions de l’estudi, dificulta conèixer els criteris d’atorgament de publicitat institucional i subvencions.

Aquí podeu descarregar l’informe “El finançament públic dels Mitjans de comunicació a Catalunya”.

L’acte ha seguit amb el diàleg “El finançament públic dels mitjans de comunicació. Transparència? Per a què?” on han intervingut la periodista Karma Peiró i el secretari general de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), Josep Ritort. La conversa ha estat moderada per la periodista de TV3, Fàtima Llambrich. L’acte de presentació de l’estudi ha finalitzat amb la intervenció de la periodista del Col·legi de Periodistes de Catalunya Núria de José.

 

  • Parlament de Catalunya
  • Oficina Europea de Lluita contra el frau (OLAF)
  • SIGMA OECD
  • Group of States against corruption (GRECO). Council of Europe
  • United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC)
  • Global Organization of Parlamentarians Against Corruption (GOPAC)
  • International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA)
  • Transparency International España (TI)
twitter home linkedin home youtube home