28/01/2019

  “Per la integritat en l’esport” consta d’un vídeo i d’una activitat educativa que tenen com a objectiu final crear consciència sobre la necessitat de fomentar una cultura de la integritat, i estarà disponible per als centres educatius de tot el territori català

   L’activitat de sensibilització, la primera d’aquestes característiques que realitza l’Oficina Antifrau de Catalunya, s’articula a partir d’una eina audiovisual, que recrea l’arranjament d’un partit de futbol base, i una guia en forma de preguntes per reflexionar, sensibilitzar i reforçar els coneixements, habilitats i comportaments dels joves per fomentar la cultura de la integritat

Construir una cultura de la integritat a la societat comença necessàriament amb l’educació dels joves. És per això, que l’Oficina Antifrau impulsa la línia d’actuació "Per la integritat en l'esport", per incidir sobre el valor de la integritat. En col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya s’ha elaborat una activitat de sensibilització sobre ètica i esport per als alumnes de 4t d’ESO per fomentar la reflexió i el debat, extensible a qualsevol àmbit, més enllà de l’esport.

Els coneixements, habilitats i comportaments que els joves adquireixin configurarà el futur del país i els ajudarà a mantenir la integritat, la qual és essencial per prevenir la corrupció. En aquesta línia, cal generar espais de debat entre els joves com el que l’Oficina Antifrau proposa, amb accions de sensibilització sobre el valor de la integritat i els seus efectes individuals i col·lectius.

“Per la integritat en l’esport” s’apropa a aquest col·lectiu a partir d’un format audiovisual per despertar l’interès entre els joves de 16 anys. Aquesta acció de sensibilització ha estat pensada per als alumnes de 4t d’ESO i, per aquest motiu, es difondrà a tots els centres educatius del territori català.

Tanmateix, l’activitat de sensibilització no consisteix només en la difusió del vídeo. Des de la direcció de Prevenció de l’Oficina Antifrau, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, s’ha elaborat una activitat per sensibilitzar sobre la necessitat de respectar principis i valors, prenent consciència que no tot s’hi val per guanyar i per reflexionar sobre com les pròpies decisions poden afectar altres persones.

L’Oficina Antifrau de Catalunya va presentar “Per la integritat en l’esport” el passat mes d’abril a l’Institut Montserrat de Barcelona davant una seixantena d’alumnes de 4t d’ESO. La presentació va anar a càrrec del periodista Bernat Soler, cap d’Esports de TV3, i va comptar amb la intervenció del director de Prevenció de l’Oficina Antifrau, Òscar Roca, i el subdirector general d’Ordenació Curricular del Departament d’Educació, Aleix Gabarró.

Antifrau també va comptar amb la col·laboració de l’escola Jesuïtes de Casp per contrastar i enriquir l’activitat mitjançant una prova pilot duta a terme amb cinc línies de 4t d’ESO. Aquesta eina ara s’estén a tots els centres educatius del territori català amb el suport del Departament d’Educació, específicament, de la Subdirecció General d’Ordenació Curricular, que participa, assessora i col·labora en l'elaboració dels materials educatius.

“Per la integritat en l’esport” dóna el tret de sortida a una línia de treball que s’emmarca en les directrius de treball de l’Oficina Antifrau que preveuen accions de sensibilització dels joves, amb accions de sensibilització sobre el valor de la integritat i els seus efectes individuals i col·lectius.

Creació de la campanya i difusió a les xarxes socials

El disseny de la campanya i la creació de la peça audiovisual no només han tingut en compte la importància de les xarxes socials en la socialització i en la creació dels marcs mentals del segment més jove de la població, públic objectiu de la campanya, sinó que el vídeo també busca transmetre els valors a través de l'emoció.

Donat l'elevat consum de productes audiovisuals que tenen en l'actualitat entre els joves, la qualitat visual és la clau per captar la seva atenció. D’altra banda, una de les eines més eficaces per aconseguir la identificació dels joves són els personatges protagonistes, i és en ells que recau la major part del pes del relat. Especialment en el capità de l'equip, un personatge principal carismàtic que representa valors positius com l'amistat, l'esforç, la lleialtat i la integritat en el quals els joves poden veure reflectides les seves pròpies aspiracions.

Finalment, la distribució del vídeo ha estat exclusivament en línia donat que internet és el mitjà de preferència d’aquest segment de la població, que és el públic objectiu de la campanya. La distribució s’ha fet per diverses xarxes socials, avui dia s’han superat les 120.000 visualitzacions, entre YouTube, Twitter i Facebook (Planta Cara), i s’ha unificat sota l'etiqueta #plantacara.

  • Parlament de Catalunya
  • Oficina Europea de Lluita contra el frau (OLAF)
  • SIGMA OECD
  • Group of States against corruption (GRECO). Council of Europe
  • United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC)
  • Global Organization of Parlamentarians Against Corruption (GOPAC)
  • International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA)
  • Transparency International España (TI)
twitter home linkedin home youtube home