19/04/2018
  • L’IES Montserrat de Barcelona ha acollit aquest matí la presentació d’una eina audiovisual i pedagògica, que té com a objectiu construir una cultura d'integritat a la societat a través de l'educació dels joves per prevenir la corrupció
  • La campanya, que és la primera d’aquestes característiques que realitza l’Oficina Antifrau de Catalunya, s’estendrà als instituts de tot el territori català amb una guia educativa per tractar a l’aula els valors que apareixen a l’audiovisual, on es recrea un arranjament en un partit de futbol base

L’Oficina Antifrau de Catalunya ha presentat aquest matí la campanya“Per la integritat en l’esport”. La presentació de l’acte, que s’ha realitzat a l’IES Montserrat de Barcelona, ha anat a càrrec del periodista Bernat Soler, cap d’Esports de TV3, i ha comptat amb la intervenció del director de Prevenció de l’Oficina Antifrau, Òscar Roca i el subdirector general d’ordenació curricular del Departament d’Ensenyament, Aleix Gabarró.

La campanya, que consisteix en un vídeo en el qual es recrea un arranjament d’un partit de futbol base i una guia per fomentar la reflexió i el debat a l’aula, ha estat presentada a uns 60 alumnes de 4t d’ESO de l’IES Montserrat. Després de la projecció del vídeo, amb els alumnes de secundària i el guiatge del coordinador de Batxillerat del centre, Josep Lluís Regojo, s’ha treballat la guia que ha creat la direcció de Prevenció d’Antifrau per poder abordar amb els joves els valors de l’esport i la integritat.

Un dels objectius de l’Oficina Antifrau és incidir en l’educació dels joves, amb accions de sensibilització sobre el valor de la integritat i els seus efectes individuals i col·lectius. Aquesta campanya, la primera que realitza Antifrau d’aquestes característiques, és una acció de sensibilització sobre ètica i esport, que està dirigida als joves i que és extensible a qualsevol àmbit, més enllà de l’esport.

D’altra banda, l’acció que ha endegat avui Antifrau s’emmarca en la necessitat de dotar de coneixements, habilitats i comportaments als joves, ja que configuren el futur de la nostra societat i els ajudarà a mantenir la integritat, essencial per prevenir la corrupció. És per això que des de l’Oficina Antifrau es considera imprescindible generar espais de debat d’aquestes característiques entre els joves per reforçar els valors d’integritat.

La campanya “Per la integritat en l’esport” s’apropa a aquest col·lectiu a partir d’un format audiovisual per poder despertar l’interès entre el públic objectiu marcat. Aquesta acció de sensibilització ha estat pensada per aquest segment concret de la població i, per aquest motiu, serà difosa a través de les xarxes socials.

Tanmateix, la campanya no consisteix només en la difusió del vídeo. Des de la direcció de Prevenció de l’Oficina Antifrau s’ha elaborat una guia docent per poder treballar els valors que estan en joc i generar un debat al voltant dels mateixos en l’àmbit educatiu. Antifrau per contrastar i enriquir l’eina ha comptat amb la col·laboració de l’escola Jesuïtes de Casp mitjançant una prova pilot duta a terme amb cinc línies de 4t d’ESO. L’objectiu final és que aquesta eina, amb el suport del Departament d’Ensenyament, específicament, de la subdirecció general d'ESO i Batxillerat -qui participa, assessora i col·labora en l'elaboració dels materials educatius- es pugui estendre a tots els instituts del territori català.

Des d’Antifrau de Catalunya també s’han establert contactes amb la Unió de Federacions Esportives de Catalunya amb la mateixa finalitat i altres organitzacions esportives: donar a conèixer la campanya i la guia per posar-la a disposició de totes aquelles federacions que vulguin tractar els valors de l’esport i la integritat.

“Per la integritat en l’esport” dóna el tret de sortida a una línia de treball que s’emmarca en les Directrius de treball de l’Oficina Antifrau en les quals es contempla que cal incidir en l’educació dels joves, amb accions de sensibilització sobre el valor de la integritat i els seus efectes individuals i col·lectius.

Creació de la campanya i difusió a les xarxes socials

El disseny de la campanya i la creació de la peça audiovisual no només han tingut en compte la importància de les xarxes socials en la socialització i en la creació dels marcs mentals de segment més jove de la població, públic objectiu de la mateixa, sinó que també el vídeo busca transmetre els valors a través de l'emoció. Per aquest motiu, el càsting i la factura tècnica són les dues pedres angulars de la peça audiovisual.

Donat l'elevat consum de productes audiovisuals que tenen en l'actualitat els joves, la qualitat visual és la clau per a captar la seva atenció, de manera que s'han aplicat alts estàndards de factura tècnica en la realització de la peça principal de la campanya.

D’altra banda, una de les eines més eficaces per aconseguir la identificació dels joves són els personatges protagonistes, i és en ells que recau la major part del pes del relat. Especialment en el capità de l'equip, un personatge principal carismàtic que representa valors positius com l'amistat, l'esforç, la lleialtat i la integritat en el quals els joves poden veure reflectides les seves pròpies aspiracions.

Finalment, la distribució del vídeo serà exclusivament en línia donat que internet és el mitjà de preferència d’aquest segment de la població, que són el públic objectiu de la campanya. La distribució es farà per diverses xarxes socials: Twitter, Facebook (Planta Cara) i YouTube, i s'unificarà sota l'etiqueta #plantacara.

Activitat "Per la integritat en l'esport"

  • Parlament de Catalunya
  • Oficina Europea de Lluita contra el frau (OLAF)
  • SIGMA OECD
  • Group of States against corruption (GRECO). Council of Europe
  • United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC)
  • Global Organization of Parlamentarians Against Corruption (GOPAC)
  • International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA)
  • Transparency International España (TI)
twitter home linkedin home youtube home