Antifrau fa aportacions a l’avantprojecte de Llei de justícia gratuïta

L’Oficina assenyala les insuficiències del marc jurídic vigent i proposa correctius per tal que el compromís cívic de les persones alertadores no les obligui a assumir costos addicionals per a la seva defensa i representació. També demana, amb el mateix objectiu, que es reforci el paper de l’Autoritat independent

Entre les modificacions proposades hi ha l’ampliació del benefici de justícia gratuïta a supòsits no previstos, la concessió amb independència del nivell de renda i la tramitació urgent i preferent

Oficina Antifrau de Catalunya

19 de juliol de 2024. L’Oficina Antifrau ha participat en el tràmit de consulta pública a l’avantprojecte de Llei de justícia gratuïta obert pel Ministeri de la Presidència, Justícia i Relació amb les Corts. Aquestes aportacions les fa com autoritat competent designada en l’àmbit competencial de la Generalitat de Catalunya, ja que en aquesta condició exerceix funcions de protecció de les persones denunciants, a les quals la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reconeix determinats drets subjectius relacionats amb l’assistència jurídica.

Es parteix de l’estreta relació entre la protecció a les persones alertadores i l’assistència jurídica a càrrec dels poders públics. Aquesta relació s’emmarca en la indemnitat a què tenen dret pel fet d’informar sobre conductes il·lícites en defensa de l’interès públic, la qual cosa pot comportar tota mena de represàlies. La pròpia Oficina ha constatat el nivell anòmal de litigiositat i conflictivitat processal a què es veuen sotmeses, en els diversos ordres jurisdiccionals, i la necessitat d’evitar el greuge addicional d’assumir el cost de la seva defensa i representació.

Es postula, per tant, que la gratuïtat de l’assistència es garanteixi per a aquestes persones, amb independència del nivell de renda, tenint especialment present que la Llei 2/2023 desplega l’activitat protectora en l’àmbit laboral i que, sovint, les represàlies consisteixen o deriven en la pèrdua del lloc de treball. Aquesta fórmula és adoptada per diversos països de l’entorn europeu.

D’altra banda, la tramitació del reconeixement del benefici hauria de ser urgent i preferent si concorren determinades circumstàncies —com ara mesures cautelars per frenar o impedir les represàlies— i s’hauria d’estendre a la via administrativa. També es recomana clarificar que, per determinar si hi ha relació directa entre el procediment en què es demana el dret a justícia gratuïta i la comunicació de la infracció, es tingui present (via informe previ) el criteri de l’Autoritat Independent de Protecció.

Directament relacionada amb la consideració anterior, hi ha la conveniència de reforçar el paper de l’Autoritat. En particular, de permetre que comparegui en determinats procediments judicials en suport de les persones protegides i fins i tot en la seva defensa i representació.